Τρίτη 21 Οκτωβρίου 2014

Το πρώτο κουπί στον κόσμο

By sportsfeed


Είναι μόλις 46 ετών, αθλητικός, φιλόδοξος, αλλά ταυτόχρονα ένας εξαιρετικά απλός και προσιτός άνθρωπος. Ο νέος πρόεδρος της παγκόσμιας κωπηλατικής ομοσπονδίας (FISA), Ζαν-Κριστόφ Ρολάν, από τις σπουδαιότερες παρουσίες στο παγκόσμιο πρωτάθλημα παράκτιας κωπηλασίας της Θεσσαλονίκης, μίλησε στο Sportsfeed.gr σε μία συνέντευξη εκ βαθέων.

συνέντευξη Νίκος Κούδας

Βλέποντάς τον να βαδίζει ανέμελος κατά μήκος της παραλίας, χωρίς επισημότητες και συνοδείες, φορώντας ένα λευκό, κοντομάνικο πουκάμισο, λευκό παντελόνι, και με το μαύρο σακάκι του ριγμένο στον ώμο, δεν θα ήταν καθόλου περίεργο αν κάποιος τον περνούσε για έναν απλό επισκέπτη, έναν από τους χιλιάδες που κατέκλυσαν τη Θεσσαλονίκη το περασμένο σαββατοκύριακο με αφορμή τη διοργάνωση της παράκτιας κωπηλασίας. Το μοναδικό ίσως στοιχείο που θα μπορούσε να προδώσει την ταυτότητά του ήταν το χαρακτηριστικό λογότυπο με τα πέντε χρωματιστά κουπιά στο μέρος της καρδιάς. Βλέπετε, ο ψηλόλιγνος αυτός κύριος δεν ήταν άλλος από τον Γάλλο πρόεδρο της FISA, Ζαν-Κριστόφ Ρολάν.

Κύριε Ρολάν, καλώς ήρθατε στη Θεσσαλονίκη. Τι γνώμη σχηματίσατε για την πόλη και τη διοργάνωση του παγκόσμιου πρωταθλήματος;
Για να είμαι ειλικρινής έφτασα στη Θεσσαλονίκη μόλις χθες (σ.σ. την Παρασκευή 17.10) και δεν είχα την ευκαιρία να δω την πόλη αρκετά. Ωστόσο από όσα πρόλαβα να διαπιστώσω είναι μία πανέμορφη πόλη, με υπέροχη ακτογραμμή. Όσον αφορά τη διοργάνωση θεωρώ ότι έχει γίνει πραγματικά εξαιρετική δουλειά από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, τους διοργανωτές, τους εθελοντές και την ελληνική ομοσπονδία. Θεωρώ ότι πρόκειται για μία πολύ πετυχημένη διοργάνωση.

Για πολλά χρόνια βλέπουμε τους Έλληνες κωπηλάτες να πρωταγωνιστούν στο υψηλότερο επίπεδο, παρότι ξέρουμε τις δυσκολίες που υπάρχουν, και είναι πραγματική ευχαρίστηση να τους βλέπουμε να αποδίδουν τόσο καλά σε Ολυμπιακούς Αγώνες και παγκόσμια πρωταθλήματα. Ελπίζω ότι είναι κάτι που θα συνεχιστεί και στο μέλλον.
Πιστεύετε στο μέλλον της παράκτιας κωπηλασίας και την οραματίζεστε μελλοντικά ως Ολυμπιακό αγώνισμα;
Ναι, πιστεύω πολύ στην παράκτια κωπηλασία, καθώς θεωρώ ότι εντάσσεται στο συνολικό αναπτυξιακό πλάνο της FISA όσον αφορά το αγώνισμα της κωπηλασίας, και μάλιστα μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην ανάπτυξή της. Άλλωστε η πρόσβαση στην παράκτια κωπηλασία είναι ευκολότερη για τον απλό κόσμο, καθώς σημαντικός αριθμός πόλεων διαθέτει ακτογραμμή. Για τον λόγο αυτό εκτιμώ ότι είναι ένα εξαιρετικό μέσο για να συνδέσει τους ανθρώπους καθώς και χώρες που δεν είναι ακόμη μέλη της ομοσπονδίας μας, όπως εκείνες της Καραϊβικής και της Ωκεανίας, φέρνοντάς τους πιο κοντά στο άθλημα, και κάνοντάς το γνωστό και περισσότερο θελκτικό στο ευρύ κοινό.

Είστε ένας από τους νεότερους προέδρους αθλητικής ομοσπονδίας παγκοσμίως. Πόσο μεγάλη ευθύνη φέρει αυτός ο ρόλος και ποια καινούρια προσέγγιση πιστεύετε ότι φέρνετε στον χώρο;
Είναι γεγονός. Βέβαια για να είμαι ακριβής η πριγκίπισσα Χάγια (σ.σ. Χάγια μπιντ Αλ Χουσεΐν, σύζυγος του εμίρη του Ντουμπάι και πρόεδρος της διεθνούς ομοσπονδίας ιππασίας) είναι νεότερη από εμένα, ωστόσο έχει ήδη παραιτηθεί και δεν θα συνεχίσει μετά το τέλος του 2014, οπότε ουσιαστικά είμαι ο νεότερος. Σίγουρα το έργο δεν είναι εύκολο, καθώς έχει πολλές ευθύνες. Φυσικά είμαι ευγνώμων στις ομοσπονδίες και το συμβούλιο που με εξέλεξαν, κάτι που σημαίνει ότι έχουν εμπιστοσύνη σε αυτά που μπορώ να προσφέρω στην κωπηλασία. Από πλευράς μου, θα αφιερώσω όλη μου την ενέργεια και την αφοσίωση για να εξασφαλίσω το καλύτερο δυνατό μέλλον για το άθλημά μας. Είναι λίγο περίεργο στον κόσμο του αθλητισμού, καθώς πάντοτε υπήρχαν κάποιες αντιλήψεις ότι δεν μπορείς να γίνεις πρόεδρος αν είσαι νέος, ή πλούσιος ή αν παράλληλα εργάζεσαι κάπου. Προσωπικά μου αρέσει να μετατοπίζω τα όρια και να εξερευνώ. Είναι κάτι που έκανα ανέκαθεν στη ζωή μου, όταν π.χ. μου έλεγαν «δεν μπορείς να είσαι κωπηλάτης και να σπουδάσεις μηχανικός» και αναρωτιόμουν «γιατί όχι;». Πιστεύω ότι αν θέλεις, τότε μπορείς. Θα βάλω λοιπόν τα δυνατά μου για να διατηρήσω τη θέση της κωπηλασίας στον πυρήνα του Ολυμπιακού κινήματος, και φυσικά δεν θα είμαι μόνος μου σε αυτό το καθήκον, αφού έχω στο πλάι μου πολλούς ενθουσιώδεις, αφοσιωμένους ανθρώπους με κίνητρο και όρεξη για δουλειά.

Αντιμετωπίσατε κάποια προκατάληψη εξαιτίας του νεαρού της ηλικίας σας πριν εκλεγείτε;
Περιέργως όχι, παρότι είχαμε μία δύσκολη προεκλογική εκστρατεία με αρκετούς υποψηφίους. Άλλωστε και κατά το παρελθόν είχαμε νέους προέδρους. Όπως και να έχει, οι ψηφοφόροι εμπιστεύτηκαν τις δυνατότητές μου και το μέλλον θα δείξει αν ήμουν μία καλή επιλογή ή όχι. Είμαι αισιόδοξος όμως, γιατί είμαστε ένα «καθαρό» άθλημα, χωρίς τα παιχνίδια εξουσίας και τα φαινόμενα διαφθοράς που βλέπουμε σε άλλες ομοσπονδίες. Δεν είμαι μόνος μου πάνω σε αυτή τη βάρκα, αντιθέτως έχω συνεπιβάτες μου αξιόλογους ανθρώπους που αγαπούν την κωπηλασία και είναι διατεθειμένοι να δουλέψουν για το καλό της.

Ποια είναι τα ακανθώδη θέματα που κληρονομήσατε από τον απελθόντα πρόεδρο, Ντένις Όσβαλντ;
Μαθήτευσα κοντά στον κύριο Όσβαλντ και κατόρθωσα να μάθω πολλά από εκείνον. Συνεπώς δεν πιστεύω ότι μιλάμε για κάποια επανάσταση στον χώρο μας, αλλά μάλλον για εξέλιξη. Θα πρέπει να προσαρμοστούμε σε ένα νέο, διαρκώς μεταλλασσόμενο τοπίο, κάτι που είδαμε και στην Ολυμπιακή οικογένεια η οποία εισήλθε σε μία νέα εποχή με την εκλογή του προέδρου Τόμας Μπαχ. Ο ίδιος προωθεί ήδη ριζικές μεταρρυθμίσεις μέσω του εγχειρήματος «Ολυμπιακή Ατζέντα 2020», το οποίο θα επανεξετάσει όλες τις βασικές αρχές του Ολυμπιακού κινήματος. Συνεπώς, για εμάς είναι απολύτως απαραίτητο να ακολουθήσουμε τις εξελίξεις και να ανεβούμε στο τρένο της ανάπτυξης, γιατί αν μείνουμε στον σταθμό θα πεθάνουμε εκεί. Δεν έχουμε την πολυτέλεια να επαναπαυτούμε στις δάφνες του ένδοξου παρελθόντος και στις παραδοσιακές αξίες μας. Συνεπώς ο βασικός στόχος πρέπει να είναι αυτός: να κοιτάξουμε στο μέλλον, να εξελιχθούμε και να γίνουμε ελκυστικοί, παραμένοντας στην καρδιά του Ολυμπιακού κινήματος.

Αναδειχθήκατε χρυσός Ολυμπιονίκης το 2000 και δύο φορές παγκόσμιος πρωταθλητής. Τι είναι δυσκολότερο, ο πρωταθλητισμός ή η ευθύνη του να είστε πρόεδρος;
Είναι δύο διαφορετικά πράγματα, ωστόσο ένα από τα βασικά κοινά σημεία των δύο ρόλων είναι η σκληρή δουλειά που είναι απαραίτητη και στις δύο περιπτώσεις. Δεν μπορείς να πετύχεις χωρίς να δουλέψεις. Πρέπει να ομολογήσω ότι δεν υπήρξα ιδιαίτερα ταλαντούχος ως αθλητής, και ό,τι κατόρθωσα στην καριέρα μου ήταν το αποτέλεσμα μόνο σκληρής δουλειάς. Το ίδιο ισχύει και για τη θέση που κατέχω τώρα. Πρέπει να μάθω και να δουλέψω, όπως συνέβαινε και στην επαγγελματική μου καριέρα, όπου έπρεπε να επενδύω χρόνο και προσπάθεια για να προσαρμόζομαι στις νέες θέσεις και προκλήσεις που αναλάμβανα.

Ποια είναι η άποψή σας για την ελληνική κωπηλασία;
Αυτό που μπορώ να πω με βεβαιότητα είναι ότι η Ελλάδα έχει μία σπουδαία παράδοση στο άθλημα και εξαιρετικά αποτελέσματα. Για πολλά χρόνια βλέπουμε τους Έλληνες κωπηλάτες να πρωταγωνιστούν στο υψηλότερο επίπεδο, παρότι ξέρουμε τις δυσκολίες που υπάρχουν, και είναι πραγματική ευχαρίστηση να τους βλέπουμε να αποδίδουν τόσο καλά σε Ολυμπιακούς Αγώνες και παγκόσμια πρωταθλήματα. Ελπίζω ότι είναι κάτι που θα συνεχιστεί και στο μέλλον.

Έχετε μεταπτυχιακό ηλεκτρονικού μηχανικού και εργαστήκατε ακόμη και σε εργοστάσια πυρηνικής ενέργειας. Πόσο σας βοηθά η εργασιακή εμπειρία σας στον ρόλο του προέδρου;
Παρότι δεν έχω κάποιο πτυχίο σε αθλητικό αντικείμενο, ούτε και η επαγγελματική μου πορεία είχε κάποια σχέση με τον χώρο, εν τούτοις η εμπειρία μου από τον χώρο των επιχειρήσεων είναι σημαντική. Σίγουρα στη FISA ο στόχος δεν είναι το κέρδος, αλλά και εδώ καλούμαστε να διοικήσουμε, να οργανώσουμε και να αναπτυχθούμε, ακριβώς όπως μία επιχείρηση, ενώ φυσικά υπάρχει και έντονος ανταγωνισμός με τα άλλα αθλήματα.

Ποιος ήταν ο μεγαλύτερος αντίπαλός σας και ποια η σπουδαιότερη στιγμή σας ως κωπηλάτης;
Έχω πολλές αναμνήσεις. Ούτε καν θυμάμαι σε πόσες κούρσες έλαβα μέρος! Επειδή αγωνιζόμουν τη δεκαετία του ’90 στη δίκωπο άνευ πηδαλιούχου, οι βασικότεροι ανταγωνιστές μας ήταν οι Βρετανοί Στιβ Ρέντγκρεϊβ και Μάθιου Πίνσεντ, χρυσοί Ολυμπιονίκες το 1992 και το 1996. Θεωρώ ότι ως αθλητής μαθαίνεις ότι κάποιες φορές ο αντίπαλός σου θα είναι γρηγορότερος από εσένα και πρέπει να το αποδεχθείς. Αυτό είναι το σημαντικότερο δίδαγμα του αθλητισμού για την ίδια μας τη ζωή.

Ποια είναι η κληρονομιά που θα θέλατε να αφήσετε πίσω σας όταν αποχωρήσετε;
Ξέρετε, ζούμε σε ένα ιδιαίτερα δύσκολο περιβάλλον, το οποίο θα δυσκολεύει ακόμη περισσότερο. Για εμάς είναι ζωτικής σημασίας να παραμείνουμε μέσα στα Ολυμπιακά αγωνίσματα. Ο μεγαλύτερος κίνδυνος για εμάς στην κωπηλασία είναι να πιστέψουμε ότι δεν κινδυνεύουμε να χάσουμε τη θέση μας. Όμως τα κριτήρια ενδέχεται να αλλάξουν με την «Ολυμπιακή Ατζέντα 2020» και ξέρω ότι η κωπηλασία είναι από τα αγωνίσματα που βρίσκονται υπό πίεση, καθώς στέλνουμε 550 αθλητές στους Αγώνες και κάποιες ομοσπονδίες διαμαρτύρονται γι’ αυτό. Δε μιλάω απαραίτητα για το 2016 ή για το 2020 στο Τόκιο αλλά για αργότερα, και ως προέδρος έχω υποχρέωση να φροντίσω για το μέλλον. Καταλαβαίνω ότι ποτέ δεν θα γίνουμε τόσο δημοφιλείς όσο το ποδόσφαιρο, είναι μία μάχη που δεν μπορούμε να δώσουμε. Ωστόσο μπορούμε να είμαστε δυνατοί στη δική μας διάσταση. Συνεπώς, το όραμά μου είναι να μεγαλώσω την πυραμίδα των εμπλεκομένων, να κάνω περισσότερο ελκυστικό το άθλημα της κωπηλασίας και να προσελκύσω ακόμη περισσότερο κόσμο, θεμελιώνοντας τη θέση του σε όλες τις μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις.

Ποιο είναι το μότο που χαρακτηρίζει τη ζωή σας;
Δούλεψε σκληρά αν θέλεις να πετύχεις…

Who is who
Όνομα Ζαν-Κριστόφ Ρολάντ
Ιδιότητα Πρόεδρος FISA (από 13 Ιουλίου 2014)
Γεννήθηκε 03 Ιουλίου 1968
Πόλη καταγωγής Κοντριέ, ανατολική Γαλλία
Κωπηλατικές διακρίσεις Χρυσός Ολυμπιονίκης (Σίδνεϊ 2000) και χάλκινος Ολυμπιονίκης (Ατλάντα 1996) στη δίκωπο άνευ πηδαλιούχου/Δύο φορές χρυσός παγκόσμιος πρωταθλητής

Δεν υπάρχουν σχόλια: